FANDOM

Fiona – królewna oraz żona Shreka, a także była narzeczona Lorda Farquaada. Jej rodzicami są Król HaroldKrólowa Lilian. Wraz z Shrekiem są rodzicami Felicji, Farcla i Fergusa. Jej kuzynem jest Artur Pendragon.

Opis postaci

Wygląd

Fiona w filmach występuje pod dwiema formami: ogra i człowieka. Jako żona Shreka ma całą zieloną skórę. Ma charakterystyczne ogrze uszy. Jej włosy są lekko rude. Oczy mają siwą barwę. Na głowie nosi koronę. Zazwyczaj chodzi w zielonej sukience ze złotymi wstawkami. Czasami zakłada inny strój w zależności od okoliczności. Podobnie wygląda jako człowiek. Oczywiście ma już normalną ludzką skórę, ale kor oczu czy włosów nie zmienia się. Ubiór też jest niemal identyczny. Znaczącą różnica to fakt, że ma dużo większą posturę od człowieka.

Charakter

Fiona jest bardzo dobrą postacią. Jako księżniczka więziona w zamku, wierzyła w księcia, który ją uwolni. Gdy dowiedziała się, że oswobodził ją Shrek, początkowo nie mogła zaakceptować prostego życia. Z czasem jednak bez problemu nauczyła się żyć jak ogr. Mimo iż, jest księżniczką, to cechuje ją zdolność radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Zna sztuki walki i potrafi je wykorzystać. Gdy wyszła za Shreka, doskonale spisywała się jako żona. Kochała ogra, ale jednocześnie pamiętała o swoich rodzicach. Po narodzinach dzieci ukazała się u niej opiekuńczość. Oprócz tego Fionę cechuje odwaga, męstwo, ale również troskliwość wobec bliskich.

Biografia

Przed akcją filmu

Fiona jest królewną więzioną w zamku pilnowanym przez Smoczycę. Została zaklęta w dzieciństwie i co noc zamienia się w ogra. Czar może zwalczyć rycerz, który ją uwolni i poślubi.

Shrek

Lord Farquaad, władca Duloc, poszukuje żony, by zostać królem Fiona. Magiczne lustro przedstawia trzy kandydatki: Kopciuszka, Królewnę Śnieżka i właśnie Fionę. Przyszły król rozkazuje swoim rycezrzom odbić królewnę. Jednak tej misji podejmuje się Shrek z Osłem, aby odzyskać samotność. Fiona leży w najwyższej komnacie w najwyższej wieży. Dotarcie tam strasznie utrudniała Smoczyca. Ostatecznie Shrek dostaje się do jej sypialni. Księżniczka, nie wiedząc o osobowości, myśli, że ogr jest księciem. Bohaterka ucieka ostatecznie z ogrem. Jest zawiedziona postawą wybawcy. Spodziewała się bowiem dużo innych warunków. Potem zmusza Shreka do zdjęcia hełmu z twarzy. Wtedy dowiaduje się, że jest on ogrem. Zmuszono ją do powrotu do Duloc, by poślubić Farquaada. W nocy zawsze chce zostać sama. Następnego dnia bohaterowie spotykają i pokonują Robin Hooda. Ogr i księżniczka coraz bardziej się do siebie zbliżają. Następnej nocy Fiona zamyka się w wiatraku, a Shrek chce wyznać jej miłość. Osioł wchodzi do królewny i widzi ją pod postaci ogrzycy. Już wie, że bohaterowie są sobie pisani. Rano przez pomyłkę dochodzi do kłótni i Fiony idzie do Lorda Farquaada. Ich ślub miał odbyć się tego samego dnia. Ceremonię przerywa Shrek. Osioł namówił go do walki o serce księżniczki. Tam Fiona zmienia się w ogrzycę. Bohaterów każe pojmać Rafquaad, który ostatecznie zostaje zjedzony przez dziewczynę osła - Smoczycę. Shrek całuje Fionę, a ta staje się ogrem na stałe. Wtedy bohaterowie zakochują się w sobie. Biorą ślub i wiodą szczęśliwe życie.

Shrek 2

Shrek i Fiona przeżywają podróż poślubną. Gdy wracają na swoje przytulne bagno, czeka na nich wierny przyjaciel - Osioł. Ogrzyca chce spędzić z mężem jak najwięcej czasu. Nagle przybywają posłańcy i zapraszają bohaterów do Zasiedmiogórogrodu. To królestwo, w którym rządzi Król Harold i Królowa Lilian, rodzice Fiony. Księżniczka bardzo się cieszy, ale Shrek boi się reakcji teściów. Ostatecznie małżeństwo wraz z Osłem wyjeżdżają, bagna pilnują baśniowe stwory. Gdy dojeżdżają na miejsce całe królestwo zebrało się, by przywitać księżniczkę. Wszyscy byli zdziwieni, kiedy ujrzeli ogry. Potem urządzono kolację. W czasie posiłku nastąpiła ogromna kłótnia między Shrekiem a Haroldem. Załamana Fiona zamknęła się w swoim pokoju. Tam odwiedziła ją Wróżka Chrzestna. Zaskoczył ją fakt, że mężem królewny jest ogr. Jej plan polegał na zeswataniu jej syna, Księcia z bajki, z Fioną. Potem małżonkowie jeszcze poważniej się kłócą. Rano Shrek odchodzi na polowanie, które jest tylko przykrywką króla do zamordowania ogra. Plan ten podsunęła Wróżka, a zabójcą miał być Kot w butach. Fiona zostaje na zamku. Szuka Shreka. Harold ciągle nie może się do niego przekonać, a Lilian nie ma nic przeciwko takiemu związkowi. Shrek wypija eliksir I żyli długo i szczęśliwie. Przez to ogry stają się ludźmi, a Osioł rumakiem. Tę sytuacje wykorzystuje Książę, podszywając się pod Shreka. Fiona widzi, że coś jest nie tak. W Zasiedmiogórogrodzie trwają do balu królewskiego z udziałem małżonków. Związek księżniczki z "nowym" Shrekiem nikogo nie zadowala. Ostatecznie nawet Harold zrozumiał, że popełnił błąd. Przed balem Wróżka więzi Shreka, Osła i Kota. Uwalnia ich Ciastek z innymi. Na balu zjawia się Fiona, choć na początku nie chciała iść. Wie, że coś jest nie tak z jego mężem. Ostatecznie na balu zjawia się prawdziwy Shrek. Wtedy następuje walka bohaterów. Poświęca się Harold i pokonuje Wróżkę. Przez to przybiera swoją prawdziwą postać - żabę. Wszyscy sobie przebaczają. Fiona i Shrek są bardzo szczęśliwi. O północy bohaterowie postanawiają pozostać ogrami. Następnie bawią się całą noc na balu królewskim, tworząc szczęśliwą rodzinę.

Shrek Trzeci

Ojciec Fiony zaakceptował ostatecznie swojego zięcia. Zdecydował, że Shrek i Fiona mają pełnić obowiązki panującej pary królewskiej. Oboje nie czują się jednak w tej roli najlepiej, a Shrek z miłą chęcią wróciłby na swoje bagno. Umierający już król postanawia więc, że jeśli odnajdą następcę tronu z rodziny, który obejmie rządy i godnie ich zastąpi, będą mogli opuścić królestwo i żyć własnym życiem. Odpowiednim kandydatem na króla jest siostrzeniec królowej Lilian, książę Artur. Shrek wyrusza, razem ze swoimi wiernymi druhami – Osłem i Kotem w butach – w daleką podróż, aby odnaleźć i przekonać zbuntowanego Artura, który jest szkolnym pechowcem, że powinien zasiąść na tronie. Przy odjeździe dowiaduje się od Fiony, że jest ona w ciąży. Tymczasem podczas nieobecności Shreka w królestwie Książę z Bajki przeprowadza zamach stanu. Fiona organizuje ruch oporu, który ma przeciwstawić się uzurpatorowi, ale książę aresztuje spiskowców. Gdy Shrek się o tym dowiaduje, udaje się z Arturem do czarodzieja Merlina, który ma ich przenieść do Zasiedmiogórogrodu. Jednak staruszek przez pomyłkę zamienia Kota i Osła postaciami. Po powrocie Shreka, ogr daje się uwięzić, by uratować Artura. Książę postanawia urządzić przedstawienie, na którym pokona Shreka. Fiona musi zrobić wszystko, by tak się nie stało ucieka z więzienia. Dostaje się na zamek z Osłem , Kotem, księżniczkami i baśniowymi stworami. Na przedstawieniu zostaje schwytana jak cała reszta. wtedy zjawia się Artur i zachęca antagonistów do przejścia na dobrą stronę. Czarne charaktery stają się dobre, Książę zostaje pokonany. Wtedy Fiona może spokojnie wrócić z rodziną i przyjaciółmi na bagno. Tam wychowuje już troje własnych dzieci: Fergusa, Farkle'a i Felicję.

Shrek Forever

W początkowej części filmu jest kochającą żoną, matką trójki dzieci. Leci z nimi do Zasiedmiogórgrodu, by urządzić przyjęcie urodzinowe dla ogrzątek. Tam Shrek obraża się i wychodzi. Wtedy spotyka Rumpelstiltskina i podpisuje jego kontrakt. W ten sposób akcja przenosi się do alternatywnej rzeczywistości, w której Shrek się nie urodził. Ogr próbuje odnaleźć swoich przyjaciół. Trafia do rezerwatu ogrów. Tam przywódczynią jest Fiona. Ta oczywiście nie poznaje ogra. Każdy ogr ją szanuje. Brogan jest jej zastępcą, a zwierzakiem Kot. W dzień ogrzyca staje się księżniczką. Shrek próbuje nawiązać z nią kontakt, jednak bez skutku. Bohaterka organizuje nocny napad na Rumpla i wiedźmy. Ma dać sygnał do ataku. Wtedy zagaduje ją Shrek. Zamiast karła zjawia się Szczurołap. Hipnotyzuje i porywa wszystkie ogry oprócz Shreka i Fiony, których ratuje Osioł z Puszkiem. Ogr prosi żonę, by ta go pocałowała, a wszystko wróci do normy. Tak się jednak nie dzieje, bo FIona nie kocha męża. Shrek zjawia się u Rumpla i oddaje się w jego ręce w zamian za uwolnienie wszystkich ogrów. Jednak karzeł przechytrzył bohatera i uwięził Fionę (ona za dnia jest człowiekiem). Ogry zaczynają współpracować, by pokonać Smoczycę. Wtedy na zamek dostają się inni mieszkańcy rezerwatu z kotem i osłem. Rumpel zostaje pokonany. Fiona całuje się ze Shrekiem w ostatniej chwili i życie wraca do normalnego świata. Shrek, zrozumiawszy wartość swojej rodziny, spędza czas z bliskimi. Trwa przyjęcie. Potem bohaterowie udają się do domu, gdzie Fiona wspólnie z rodziną i przyjaciółmi spędza życie.

Shrek logo
Media:
Filmy pełnometrażowe: ShrekShrek 2Shrek TrzeciShrek ForeverKot w butach

Filmy krótkometrażowe: Shrek 3-DPada ShrekShrek ma wielkie oczyKot w butach: Trzy Diabły

Serial: Przygody Kota w Butach
Postacie:
ShrekFionaFergusFarkleFelicjaOsiołSmoczycaSmosiołkiKot w butachKról HaroldKrólowa LilianCiastekPinokioWilkTrzy świnkiTrzy ślepe myszyMagiczne ZwierciadłoLord FarquaadKapitan straży Lorda FarquaadaTeloniuszRobin HoodWesoła kompaniaWróżka ChrzestnaKsiążę z bajkiMongoMłynarzDorisMabelArtieMerlinRoszpunkaŚpiąca KrólewnaKrólewna ŚnieżkaKopciuszekZła KrólowaKapitan HakRumpelstiltskinWiedźmySzczurołapBroganKitty KociłapkaHumpty DumptyJackJill
Miejsca:
Bagno ShrekaDulocZasiedmiogórogródFabryka Wróżki ChrzestnejKarczma "Pod Zatrutym Jabłkiem"San Ricardo
Przedmioty:
I żyli długo i szczęśliwieKareta Wróżki ChrzestnejKareta RumpelstiltskinaKontrakty Rumpelstiltskina
Piosenki:
Duloc wita wasPiosenka Robina HoodaPiosenka Wróżki ChrzestnejChcę bohatera